فهرست

سخنرانی سرکار خانم فاطمه شیرین کام رئیس دانشکده پرستاری در نماز جمعه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۹

سخنرانی سرکار خانم فاطمه شیرینکام رئیس دانشکده پرستاری و مامایی فاطمه زهرا(س) در نماز جمعه رامسر ،

-سرکارخانم فاطمه شیرینکام رئیس دانشکده پرستاری و مامایی شهرستان رامسر سخنران قبل ازخطبه های نماز جمعه این هفته رامسر بود  به مناسبت هفته ملی جمعیت  از مورخه ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت) پیرامون آمار و جمعیت) سخنرانی نمود ؛

-سرکار خانم فاطمه شیرینکام در بخشی از سخنان خود اظهار داشت ، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۳، مقام معظم رهبری، با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی و بالندگی جمعیت به عنوان یک فرصت و امتیاز در توسعه، پیشرفت، استقلال و امنیت کشور، سیاستهای جمعیتی را ابلاغ فرمودند. این روز به پیشنهاد سازمان ثبت احوال و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان روز ملی جمعیت به ثبت رسیده است .

-وی با اعلام این مطلب که رشد جمعیت در طی سالهای متمادی کاهش یافته است.، نرخ رشد از 3/9 درصد در سال ۱۳۶۵ به 1/3 در سال ۱۳۹۰ و ۱/۲۴ در سال ۱۳۹۵ و کمتر از یک درصد در حال حاضر کاهش یافته است.

-سرکار خانم فاطمه شیرینکام به میزان باروری اشاره کردوگفت، میزان باروری  تعدادفرزندانی که ازیک زن درطی سالهای باروری متولدمی شود)، از ۷ فرزند درسال ۱۳۶۵ به ۲ فرزند درسال ۹۵ کمتر از۲ فرزند درحال حاضر کاهش یافته است. این امر موجب کاهش رشدجمعیت و کاهش نیروی انسانی جوان در کشور می شود و می تواند موجب اختلال در روند بالندگی، توسعه و پیشرفت کشور گردد.

-سرکار خانم فاطمه شیرین کام در موردعلل کاهش رشد جمعیت گفت: باورهای غلط وعدم وجود زیرساختهای مناسب فرهنگی. بالا رفتن سن ازدواج، فاصله زیاد بین ازدواج وتولد اولین فرزند، تک فرزندی فاصله زیاد درتولد فرزندان، ناباروری که در دهه اخیراز حدود۱۰ درصدبه بیش از۲۰ درصد افزایش یافته است) و ناپایداری بنیان خانواده و افزایش میزان طلاق می تواند موجب کاهش رشد جمعیت شود.

- رئیس دانشکده پرستاری و مامایی شهرستان رامسر در پایان به راهکارهای جوانی جمعیت، اشاره کرد و گفت: فعالیت فرهنگی در تمامی سازمان ها ونهادها به منظور رفع باورهای غلط و آموزش فرزندآوری و فرزند پروری، به طوری که جانشینی جمعیت و اهمیت جوانی جمعیت به باورعمومی تبدیل شود، ضروری است. همچنین ارتقاء وضعیت معیشتی و اجرای بهینه سازی واطلاع رسانی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خانواده ها و زنان شاغل، می تواند با کاهش سختی های باروری در زنان، موجب افزایش تمایل به باروری گردد.

-وی ادامه داد و گفت ، دراین قانون راهکارهایی برای به حداقل رساندن مشکلات باروری ومراقبت از کودکان شیرخوار و زیر ۶ سال، در زنان شاغل ارائه شده است.