فهرست

درباره گروه پرستاری داخلی جراحی

تاریخچه گروه

فلسفه گروه

چشم انداز گروه

رسالت گروه

اهداف گروه

اولویت های پژوهشی گروه

تاریخچه

گروه پرستاری داخلی-جراحی از سال ۱۳۶۶ با نام گروه داخلی- جراحی به عنوان بزرگترین گروه آموزشی دانشکده و پوشش دهنده بیشترین واحدهای دروس نظری و بالینی مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری آغاز بکار نمود. از سال تحصیلی ۱۳۹۹با راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری در گرایش داخلی – جراحی گستره وظایف و فعالیت های گروه به نحو چشم گیری افزایش یافت. از سال ۱۳۹۴با قرار گرفتن گروه فن پرستاری به عنوان بخشی از گروه داخلی- جراحی، این گروه آموزشی بیش از پیش گسترش فعالیت پیدا نمود. مشارکت در پوشش واحدهای درس نظری و بالینی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های پرستاری سالمندی وپرستاری سلامت جامعه، راهنمایی پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی و داخلی-جراحی از دیگر فعالیت های مستمر گروه پرستاری داخلی-جراحی می باشد. اعضای هیات علمی این گروه از زمان تاسیس و راه اندازی رشته ارشد پرستاری داخلی-جراحی، پوشش بیشترین واحدهای درسی دانشجویان این  مقطع را نیز عهده دار می باشند. از دیگر نقش های اعضای گروه سرپرستی و راهنمایی دانشجویان کارشناسی پرستاری در امور آموزشی، اجتماعی و مشاوره و راهنمایی می باشد.

فلسفه گروه

آموزش و تربیت دانشجویان ماهر، توانمند، فرهیخته، متعهد و کارآمد با ارزش های والای انسانی نشأت گرفته از تعلیم و تربیت اسلامی در راستای ارتقای سطح سلامت فرد و جامعه با رویکرد جامع نگر در جهت تأمین نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی بیماران مبتلا به بیماری های حاد و مزمن است.

چشم انداز گروه

 ارتقاء آموزش نظری و بالینی، کاهش فاصله ی آموزش نظری و عملی در محیط بالین و ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری بر اساس استاندارهای حرفه چشم انداز گروه پرستاری داخلی-جراحی در ۱۰ سال آینده است.

رسالت گروه:

هدف از این برنامه تربیت پرستاران ماهر، آگاه، متعهد، جامع نگر، آگاه از نظر اخلاقی و مسئول است که از اصول تفکر انتقادی و پرستاری مبتنی بر شواهد و مبتنی بر نظریه های پرستاری برای کمک به مراجعه کنندگان در مراکز بهداشتی و درمانی، کلینیک ها، مراکز توانبخشی و سلامت جامعه استفاده می کنند. دستیابی به این اهداف با مشارکت اعضای گروه، جذب نیروی انسانی متبحر و در نظرگرفتن نیازهای مالی و تخصیص عادلانه منابع محقق می شود. 

اهداف کلی رشته:

هدف کلی رشته کار شناسی ارشد ناپیوسته پرستاری

ارائه مراقبت ها و خدمات پرستاری به فرد، خانواده و جامعه می باشد. این هدف از طریق تربیت دانش آموختگانی محقق می گردد که دارای نگرش، دانش و توانمندی های لازم در  حوزه مراقبت از بزرگسالان (بروز رفتارهای حرفه ای- مهارت های ارتباطی- مهارت در بکارگیری فن آوری سلامت- خود آموزی مستمر- پژوهش و بکارگیری یافته های معتبر پژوهشی در ارائه خدمات- مدیریت و ارتقای کیفیت مراقبتها، توانایی حل مساله- مستندسازی اقدامات و سرویس های تخصصی ارائه شده و ...) می باشد.

بر اساس رویکرد فلسفی و رسالت، اهداف کلی رشته پرستاری داخلی-جراحی عبارتند از:

  • دستیابی به حداکثر توانایی های نهفته عملکردی و شایستگی فردی مددجویان بزرگسال و خانواده آنها
  • دستیابی، حفظ و ارتقاء سلامت زندگی مددجویان بزرگسال
  • حصول اطمینان نسبت به اینکه نیازهای ویژه مددجویان و خانواده آنان تامین شده است.
  • ارتقای سازگاری مددجویان و خانواده با تغییرات زندگی (ناشی از بیماری و ناتوانی های احتمالی)
  • حفظ عملکرد اجتماعی و حضور و مشارکت مددجویان در جامعه
  • ارائه خدمات پرستاری مبتنی بر سلامت با توجه به رویکردهای بیمارمحور، خانواده محور و جامعه محور برای مددجویان در سه سطح پیشگیری 
  • ارائه خدمات پرستاری مبتنی بر شواهد و مبتنی بر نظریه های پرستاری
  • مشارکت همه اعضای هیات علمی گروه در دستیابی به اهداف

اهداف آموزشی:

الف- توانمندی و صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموختگان  رشته/ مقطع

مراقبت:

• برقراری ارتباط موثر با مددجویان، و خانواده های آنها و همچنین اعضای تیم سلامت

• مشارکت و همکاری و کمک با سایر اعضای تیم سلامت در ارائه خدمات به مددجویان

• ارائه خدمات پرستاری جامع مبتنی بر سلامت با توجه به رویکردهای بیمار محور و خانواده محور

• ارائه خدمات تخصصی پرستاری مبتنی بر شواهد و نظریه های پرستاری برای بیماران مبتلا به بیماریهای حاد و مزمن و افراد کم توان و ناتوان

• بررسی و تشخیص نیازهای مددجو و خانواده وی، اولویت بندی آنها، ارائه تدابیر پرستاری و ارزشیابی مداخلات انجام شده.

• پیگیری وضعیت سلامتی مددجو و خانواده وی با انجام بازدید و ارائه مراقبت های خاص پرستاری و آموزش های ضروری در منزل

•  رعایت و اجرای اصول اخلاقی و حفظ حقوق مددجو و خانواده وی

ارائه مراقبت به مددجو، خانواده و جامعه در مواجهه با اپیدمی ها، شرایط بحرانی و بلایا

آموزش

• آموزش مددجو، خانواده وی و جامعه در سه سطح پیشگیری

• بکارگیری شواهد و مستندات علمی روز در آموزش ها

• استفاده از اطلاعات و دانش جدید و بکارگیری آنها در جهت بهبود ارائه خدمات پرستاری در حیطه های سلامت و حوزه های تخصصی مرتبط

• تهیه محتوا و انتخاب نرم افزارهای کمک آموزشی

 • نیازسنجی، برنامه ریزی و برگزاری برنامه های آموزشی (بازآموزی وآموزش حین خدمت) مطابق با نیازهای کادر پرستاری

• مشارکت و همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی در آموزش بالینی دانشجویان مقطع کارشناسی

• راهنمایی، مشاوره و تسهیل روند آموزشی دانشجویان پرستاری در عرصه های تخصصی بالینی

پژوهش

• همکاری با مقامات نظام سلامت در طراحی، اجرا، ارائه و انتشار نتایج

• بررسی زمینه ها و نیازهای پژوهشی و تدوین طرح های مناسب و ارائه آن به مسئولین و مقامات بهداشتی

• بکارگیری فناوری های جدید در تحقیقات کاربردی در زمینه های مختلف سلامت بزرگسالان

• انتشار و ارائه نتایج تحقیقات انجام شده به مسولین سلامت

• مشارکت در ایجاد و توسعه پایگاههای تحقیقاتی جمعیتی(population lab)، به منظور ارائه خدمت در ارتباط مستقیم با جامعه تحت پژوهش

• مشارکت در توسعه مراکز تحقیق و توسعه در زمینه های پیشگیری، درمان و توانبخشی بزرگسالان

مشاوره

• ارائه  مشاوره به مددجو، خانواده و جامعه در سه سطح پیشگیری

• ارجاع مددجو و خانواده اش به متخصص بالینی در موارد نیاز به خدمات تخصصی بالینی

تشخیصی (پایش)

• بازبینی و تشخیص نیازهای مراقبتی افراد، خانواده و جامعه به عنوان مددجو.

• تشخیص مشکلات سلامتی بیمار و گزارش آنها به متخصص مسئول

پیشگیری

• بررسی و تشخیص مشکلات بالقوه در سلامت بزرگسالان و تعیین راهکارهای مقابله ای مبتنی بر شواهد و ارائه به مسئولین واحد تحت پوشش

• مشارکت در برنامه های غربالگری نظام سلامت

تولید

• تولید دانش و فناوری در زمینه سلامت بزرگسالان

  •  کارآفرینی و تولید ثروت در زمینه سلامت بزرگسالان

• تولید و معرفی الگوهای مراقبت های پرستاری بومی با توجه به هنجارهای فرهنگی جامعه اسلامی

• تولید الگوها و بسته های آموزشی برای دانشجویان، همکاران و مددجویان

• تولید ابزارهای تحقیق و شاخص های مربوط به سلامت بزرگسالان

مدیریت

• تعیین، ثبت، پیگیری، ارزیابی و اولویت بندی مشکلات نظام ارائه خدمات بزرگسالان و ارائه به مسئولان مربوطه

• بررسی و ارزیابی چالش های اخلاقی، طراحی راهکارهای توسعه اخلاق حرفه ای و ارائه برنامه ها به مقامات مربوط

  • ترویج شیوه های مراقبتی منطبق بر حقوق بشر و ارزش های جامعه
  • ایجاد و حفظ محیط درمانی ایمن

• ارزشیابی نحوه ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی در بخش های مختلف با توجه به استانداردها و شواهد موجود به منظور بازنگری، تغییر و اصلاح در صورت لزوم

• مشارکت در تدوین و متناسب سازی استانداردها مطابق با نیازهای جامعه همگام با پیشرفت های علمی

• تهیه و تدوین استراتژی های پیشگیری از مسائل مربوط به سلامت در زمینه های مربوطه

• ایفای نقش در توسعه و حمایت از ابتکارات و استراتژی های نهادی در حوزه حاکمیت بالین

 

توانمندی و وظایف گروه

آموزشی

۱-اتخاذ رویکرد دانشجو محور در تدوین محتوای آموزشی

۲-ایجاد دانش و ارزش های مرتبط با رشته در دانشجویان با استفاده از رویکردهای نوین اموزشی مانند آموزش مبتنی بر شواهد و نظریه های پرستاری

۳-ایجاد مسئولیت اجتماعی مرتبط با رشته در دانشجویان با استفاده از رویکردهای نوین اموزشی مانند آموزش مبتنی بر شواهد و نظریه های پرستاری

۴-در نظر گرفتن نیازها و مشکلات خاص مددجویان، خانواده ها، جامعه و نظام سلامت در دردوره های آموزشی دانشجویان

۵-آگاهی از شیوه های پرستاری جامع و رویکرد پرستاری مددجو محور و جامعه نگر

۶-ایجاد نوآوری و خلاقیت در ارائه خدمات پرستاری موثر از مددجویان، خانواده و جامعه

۷-بکارگیری آموزش تلفیقی نظری و عملی (حضوری و مجازی) توسط مدرسان گروه

۸-آشنایی با نظریه های پرستاری جهت مشاوره با مددجویان، خانواده و جامعه در سه سطح پیشگیری

۹-بکارگیری اسناد و دستورالعملهای آموزش پرستاری بیماری های داخلی جراحی دانشگاه در تدوین مطالب آموزشی

۱۰-بکارگیری اسناد و دستورالعملهای آموزشی پرستاری بیماری های داخلی جراحی وزارت بهداشت در تدوین مطالب آموزشی

۱۱-بکارگیری دانشجویان در تهیه محتوا و انتخاب نرم افزارهای کمک آموزشی به روز و معتبر در حوزه پرستاری بیماری های داخلی جراحی

۱۲-برگزاری همایش ها، کارگاهها و دوره های کوتاه مدت آموزشی با موضوعات پرستاری بیماری های داخلی جراحی با همکاری دانشجویان

۱۳-کارآفرینی و فناوری در حیطه آموزش داخلی جراحی

توانمندی و وظایف گروه

پژوهش

۱-انجام و  توسعه پژوهش در نظام ارائه خدمات بهداشتی و خدمات در حوزه پرستاری بیماری های داخلی-جراحی

۲-آشنایی با زمینه ها و نیازهای طرح های پژوهشی و تدوین طرح های متناسب در حوزه پرستاری بیماری های داخلی-جراحی با کمک دانشجویان

۳-آشنایی و کاربرد ابزارها و فناوریهای جدید در انجام پژوهش در حوزه های مختلف پرستاری بیماری های داخلی-جراحی

۴-انتشار نتایج تحقیقات در حوزه پرستاری بیماری های داخلی-جراحی به صورت مقاله و کنفرانس در مجامع تخصصی داخلی و خارجی 

۵-به کار بستن نتایج تحقیقات مبتنی بر شواهد به منظور اعتلای خدمات پرستاری در حوزه پرستاری بیماری های داخلی-جراحی

۶-مشارکت در ایجاد و توسعه پایگاه های تحقیقات جمعیتی(Population lap) به منظور ارائه خدمات سلامتی- اجتماعی مبتنی بر جامعه

۷-مشارکت در ایجاد و توسعه مراکز تحقیق و توسعه(R&D) در حیطه های بهداشتی-درمانی و توانبخشی در حوزه پرستاری بیماری های داخلی-جراحی

۸-توانمندسازی و استفاده از دانشجویان ارشد در تحقق اهداف پژوهشی گروه